Appetizer (1)
Skal din klasse i erhvervspraktik?
Image on the right

Her finder du som lærer al info om, hvad erhvervspraktik er samt hvordan, du bedst griber hele opgaven an.

Venstre
Appetizer Image
Elever i erhvervspraktik som mekaniker
Tekst (1/2/3)

Om erhvervspraktik 

Erhvervspraktikken kan gøre en stor forskel. Gennem erhvervspraktikken får mange skoleelever deres første erfaringer med arbejdslivet.

Eleverne får mulighed for at udfordre dem selv, afprøve egne styrker og kompetencer og måske opdage noget nyt om dem selv, deres interesser, ideer og drømme.

I løbet af erhvervspraktikken kan eleven få:

  • indsigt i hverdagen på en arbejdsplads
  • kendskab til konkrete arbejdsopgaver
  • motivation for skole og uddannelse
  • ideer til uddannelsesvalg

Guiden her er udarbejdet og tilpasses løbende på baggrund af lærererfaringer med opgaven fra Aarhusianske folkeskoler.

Har du spørgsmål eller vil du gerne have hjælp til at introducere din klasse for erhvervspraktikken, så kontakt: Praktikguide Mark Skiffard

Kode (1/2)
<h2>
Baggrund for opgaven
</h2>

<strong>Om regler og krav</strong>
<ul>
<li>
Med den nyeste aftale om <a href="https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/politiske-aftaler/folkeskolens-kvalitetsprogram/mere-praktisk-undervisning-og-valgfrihed-til-de-aeldste-elever/mere-praktisk-undervisning-og-flere-valgfag-i-udskolingen" target="_blank">folkeskolens kvalitetsprogram</a> er erhvervspraktik fremover obligatorisk for&nbsp;alle elever gældende fra skoleåret 2025/2026. (<a href="https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/989" target="_blank">Folkeskoleloven § 9, stk. 3</a>).&nbsp;
</li>
<li>
Forløbet skal vare i alt <strong>fem dage</strong> og kan enten ligge i <strong>7., 8. eller 9. klasse.</strong> Det er skolens leder, som beslutter, på hvilket klassetrin, den obligatoriske praktik skal placeres.&nbsp;
</li>
<li>
Skolerne skal gennem undervisningen understøtte erhvervspraktikken <strong>Før, Under og Efter</strong> praktikken i det obligatoriske emne Uddannelse og Job.&nbsp;
</li>
<li>
Eleven skal finde en praktikplads, evt. i samarbejde med elevens forældre, skole&nbsp;og kommune. Det er skolens leder, der skal sikre tilrettelæggelsen af praktikperioden og herunder også, at alle elever får adgang til en praktikplads.&nbsp;
</li>
<li>
Hvis det ikke lykkes at finde en praktikplads, eller hvis det vurderes, at eleven&nbsp;ikke har gavn af at deltage i ordinær praktik, skal der etableres et <strong>alternativt&nbsp;praktikforløb med et erhvervsrettet sigte</strong>. Det kan fx være i ungdomsskolen, på&nbsp;en erhvervsrettet uddannelse, på en kommunal arbejdsplads, på skolen (f.eks.&nbsp;hos skolens tekniske personale eller i kantinen).&nbsp;
</li>
</ul>

<details>
<summary><span class="icon"><strong>FAQ</strong></span></summary>
<ul>
<li>
Den nye regel om obligatorisk erhvervspraktik ændrer ikke på reglen om, at eleverne på 8. og 9. klassetrin har krav på udsendelse i praktik i op til 1 uge på 8.&nbsp;klassetrin og 1 uge på 9. klassetrin, men denne ordning vil fortsat være frivillig.&nbsp;<br>
Eleverne kan således benytte retten til erhvervspraktik i 8. og 9. klasse, i det omfang de ikke har gennemført obligatorisk erhvervspraktik i det pågældende år.
</li>
<li>
De fleste skoler planlægger med en fastlagt uges erhvervspraktik, men eleverne må gerne lave aftaler om at komme afsted flere gange end det, hvis I kan undgå uger med lejrskole, terminsprøver mv.
</li>
</ul>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary><span class="icon">Skolelærerne Malene Lange, Ellehøjskolen og Mads Mathias Kjeldsen, Frederiksbjerg Skole fortæller om deres syn på erhvervspraktik.</span></summary>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/aMEP66Gh3go?si=zUsJ5EZQKAdWrevN" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/28b8Z1C-QJI?si=OZmvuvDd-6O8eZXt" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary><span class="icon">Skoleelever fra Ellehøjskolen og Frederiksbjerg Skole fortæller om deres tanker, før de skal i erhvervspraktik samt om deres oplevelser af at have været ude i erhvervspraktik.</span></summary>
<p>
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/A0Otja-VUV4?si=LiQuUz-ipXRUbmTI" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen=""></iframe> <iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/yJzYFJhlQcs?si=Ks0pZV2tP6IAcVxS" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen=""></iframe>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary><span class="icon">Björn Lydén, <a href="https://www.facebook.com/badstuerock/">BadstueRock</a> og Trine Krabbe, Børn &amp; Unge - Kommunikation fortæller om at modtage skoleelever i erhvervspraktik.</span></summary>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/OkyHctXbvZ4?si=OM90c4f_H-bAwc_-" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QFAMqsnONeo?si=2tt3h-aWim8VZ5-c" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</details>
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Overblik

Erhvervspraktikken er en obligatorisk del af undervisningen. Derfor er det nu et krav, at I arbejder med erhvervspraktikken både Før, Under og Efter.

Opstart anbefales ca. 8 uger før selve erhvervspraktikken.

Dokumentliste (1/2/3)
Title
Før

Udover det praktiske med at få søgt steder, kan I f.eks. arbejde med elevernes forventninger til praktikken, hvordan de skal opføre sig på en arbejdsplads og hvilke spørgsmål, eleverne gerne vil have svar på.

Materiale
Litteraturforslag
1.1 - Oplæg om erhvervspraktik ca. 8 uger før praktikugen
Beskrivelse

2 lektioner

Litteraturforslag
1.2 - Flowdiagram til skoleelever om processen
Beskrivelse

10 minutter

Litteraturforslag
1.3.1 - Inddrag elever i at finde et sted
Beskrivelse

20 minutter

Litteraturforslag
1.3.2 - Inddrag forældre i at finde et sted
Beskrivelse

5 minutter

Litteraturforslag
1.3.3 - Oversigt over 60.000 virksomheder
Beskrivelse

1 lektion

Litteraturforslag
1.3.4 - Se de 300+ officielle tilbud vi har samlet
Beskrivelse

1 lektion

Litteraturforslag
1.4 - Skriv en god ansøgning
Beskrivelse

1 lektion

Litteraturforslag
1.5.1 - Elev: Registrer praktikaftalen i Uno Ung
Beskrivelse

10 minutter for elev

Litteraturforslag
1.5.2 - Lærer: Løbende status og godkendelse i Uno Ung
Beskrivelse

45 minutter i alt. Godkend løbende frem til deadline

Dokumentliste (1/2/3)
Title
Under

Udover at få selve oplevelsen med erhvervspraktikken kan eleven f.eks. interviewe en medarbejder, lave en præsentation af virksomheden, tage billeder af arbejdsopgaver eller skrive logbog til brug i efterbehandlingen tilbage på skolen.

Materiale
Litteraturforslag
2.1 - Eleverne undersøger spørgsmål, mens de er i praktik.
Beskrivelse

5 dage

Dokumentliste (1/2/3)
Title
Efter

Afsæt eksempelvis tid til, at eleverne præsenterer deres praktiksted og erfaringer fra praktikken, drøfter refleksionsspørgsmål eller undersøger uddannelsesveje i virksomheden.

Materiale
Litteraturforslag
3.1 - Elevfremlæggelse om erhvervspraktik
Beskrivelse

2-3 lektioner. 5 minutter pr. elev

Litteraturforslag
3.2 - Yngre årgang interviewer ældre om erhvervspraktik
Beskrivelse

1 lektion

Litteraturforslag
3.3.1 - Spørgeskema til eleverne om oplevelsen
Beskrivelse

15 minutter

Litteraturforslag
3.3.2 - Spørgeskema til lærer om opgaven med erhvervspraktik
Beskrivelse

15 minutter

Tekst (1/2/3)

Nedenfor uddybes forslagene til aktiviteterne i Før, Under og Efter erhvervspraktik baseret på skolernes erfaringer. Læs alle punkterne igennem på forhånd så du er forberedt på de spørgsmål, som kan opstå undervejs fra eleverne.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Før

Begynd gerne processen 8 uger før eleverne skal have fundet en erhvervspraktikplads.

Erfaringen fra mange skoler er, at det tager tid før alle elever har fundet et sted. Nogle får en aftale i første forsøg og andre må gennem flere afslag, før det lykkes. Støt dem i, at bevare gejsten. Jo tættere på deadline, jo sværere bliver det at lave aftaler.

Tekst (1/2/3)

1.1 - Oplæg om erhvervspraktik

2 lektioner

Brug følgende oplæg til at introducere.

Oplægget er bygget op med øvelser og videoer, som hjælper eleverne til at forstå baggrunden for erhvervspraktik samt sikre en alsidig søgning i praktikmulighederne bagefter.

Der er noter til hvert slide, som forklarer tankerne nærmere. 

Eleverne skal bruge deres mobiler og Chromebook undervejs.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.2 - Flowdiagram til eleverne

10 minutter

Hvis du introducerer eleverne grundigt for processen med at søge erhvervspraktik via Flowdiagrammet, så minimerer du din opgave med at følge op på elever, som går i stå i processen med at søge praktiksteder.

Tip: 

Snak med dem om at prøve at undgå at søge de samme steder. 

De fleste steder tager alligevel kun én elev fra samme klasse, så prøv så vidt muligt at finde på noget forskelligt fra start.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Centreret
Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Billede af flowdiagram, der forklarer processen med at finde erhvervspraktik
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.3 - Hvordan kan eleverne finde et praktiksted?

Eleverne kan finde en spændende virksomhed på flere måder, der uddybes herunder.

Tekst (1/2/3)

1.3.1 - Inddrag elever

20 minutter

Tal med eleverne om hvilke virksomheder de selv kender til, og kunne være interesserede i. 

Lav et fælles mindmap på tavlen eller digitalt og del det med eleverne.

Brainstorm ud fra:

  • Hvilke virksomheder arbejder deres forældre og familie i? 
  • Hvilke virksomheder ligger tæt på jeres skole? Se evt. på google maps / krak.
  • Hvilke virksomheder ligger tæt på deres hjem? Se evt. på google maps / krak.

Tip: De skal helst ikke ende med at søge de samme steder som alle andre i klassen. De fleste steder tager alligevel kun én elev fra samme klasse, så prøv at finde på så meget forskelligt som muligt fra start.

Eleverne kan desuden selv arbejde ud fra siden Erhvervspraktik - Guide til elev, når du har introduceret dem for al materiale herunder. Der er videoer til en lang række fag hvor de selv kan se dem, de har interesse i.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Centreret
Divider (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.3.2 - Inddrag forældre

5 minutter

Du kan med fordel inddrage alle forældrene, som måske har gode kontakter til virksomheder. 

Send forældre linket til siden Erhvervspraktik - Guide til forældre, hvor de eventuelt kan læse mere om hvad erhvervspraktik er og hvordan de kan støtte skolen med opgaven.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.3.3 - Oversigt over 60.000 virksomheder

1 lektion

Eleverne kan bruge oversigten her til at finde navnene på de virksomheder, som kunne have deres interesse.

Tal med dem om hvordan man navigerer i det store regneark. 

F.eks. hvordan man sorterer en kolonne alfabetisk eller søger efter et ord.

Når de har fundet en virksomhed, som måske kunne være interessant, skal de selv fremsøge yderligere information om virksomheden på virksomhedens eget website samt kontaktinfo.

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Regneark med 60.000 virksomheder i Aarhus Kommune
Divider (1/2/3)
Knap (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.3.4 - Se de 300+ officielle tilbud vi har samlet

1 lektion

Vi har lavet officielle aftaler med en lang række virksomheder, som gerne vil tilbyde erhvervspraktik, hvis de da har mulighed for at tilbyde praktik i den uge, som eleven søger.

På hvert opslag har virksomhederne skrevet lidt om dem selv, og hvordan de gerne vil kontaktes. Typisk: E-mail, telefon eller personligt fremmøde.

Eleverne kan søge i dem på siden her: Find erhvervspraktik.

De kan filtrere deres søgning på:

  • Branche
  • Interesseområde
  • Postnummer og by
  • Virksomhed

Tip: Selvom virksomhederne har indgået et officielt samarbejde, så er der desværre ikke altid garanti for, at de svarer på en ansøgning. De kan have meget travlt i perioder, medarbejderen kan være sygemeldt eller stoppet.

Vent derfor ikke mere end en uge på et svar og ellers gå videre til næste på listen. 

Vi vedligeholder listen, men kontakt os gerne, hvis I hører om virksomheder, som ikke længere ønsker at være på listen.

Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Find Erhvervspraktik
Divider (1/2/3)
Knap (1/2/3)
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.4 - Ansøgning

1 lektion

  1. Eleverne skal først udvælge sig 3 virksomheder, som de kunne være interesseret i.
  2. Eleverne skal herefter skrive en god ansøgning til 1. prioritet samt spørge virksomheden ind til en række oplysninger, som de får brug for senere. 
  3. Herefter sender de deres første ansøgning afsted fra deres private e-mail. 

Hvis den første virksomhed ikke kan tilbyde en praktikplads, eller ikke har svaret inden for f.eks. en uge, så tilpasser de ansøgningen, og sender til den næste på deres liste, samt gør en 4. prioritet klar. 

Processen gentages, til de forhåbentligt har fået en aftale.

Nogle elever får hurtigt en praktikplads og andre må gennem flere ansøgninger, før det lykkes. Støt dem i at beholde gejsten og løbende få søgt frem mod deadline, så du undgår at stå med elever, som ikke har fundet et sted.

Henvis eleverne til skabelonen her:

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Billede af skoleelever, der arbejder på ansøgninger.
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.5 - Uno Ung

Denne nye digitale løsning til registrering af erhvervspraktik fra skoleåret 2024/2025 i Aarhus Kommune via Uno Ung, er der gode erfaringer med fra andre kommuner. Proceduren er testet af flere lokale skoler. 

Alt journaliseres i Uno Ung og du skal derfor ikke længere printe noget ud på papir, skaffe alle underskrifter fra elev, forældre, virksomhed og skole eller arkivere på skolen. Forældre og virksomhed får i stedet kontaktoplysningerne og al anden nødvendig info om erhvervspraktik tilsendt digitalt via systemet. 

Dine elever skal først selv registrere oplysninger om deres aftaler på Uno Ung, og du skal efterfølgende godkende dem i systemet, så elev, forældre og virksomhed modtager et brev med al relevant info om praktikaftalen. 

Tekst (1/2/3)

1.5.1 - Registrering af praktikaftale i Uno Ung af elever

Elev - 10 min.

Når en elev har lavet en aftale med en virksomhed, så skal aftalen registreres af eleven selv via Uno Ung.

Det tager ca. 10 minutter for eleven, at indtaste oplysninger, hvis de har dem klar fra skabelonen til ansøgningen. 

Gennemgå vejledning på siden her:

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Screenshot af Uno Ung
Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.5.2 - Godkendelse af praktikaftale i Uno Ung af lærer

Lærer - 45 min. i alt.

Du skal som lærer også løbende godkende elevernes praktikaftaler i Uno Ung. 

Du skal regne med 45 minutter i alt for at få godkendt alle elevernes aftaler. 

Læs hele vejledningen grundigt igennem, før du begynder.

Det er vigtigt at undgå, at du står med elever tæt på deadline, som ikke har fundet et sted. Det hjælper eleverne til at få søgt en praktikplads, når de kan følge med i, at deres andre klassekammerater begynder at få lavet aftaler. Det er derfor en god idé, at logge ind i en fast ugentlig morgenlektion sammen med klassen, når du alligevel skal godkende.

 Tal løbende med manglende elever om deres status på at finde et sted frem mod deadline. På den måde undgår du bedst at stå med elever, som ikke har fået søgt noget i god tid.

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Screenshot af godkendelse af praktikpladser i Uno Ung
Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Under

Selve praktikken - 5 dage

Eleverne skal i erhvervspraktik i 5 dage i alt fra skoleåret 2025-2026, men det kan være forskelligt om virksomheder kan tilbyde det. Nogle tilbyder f.eks. kun 2 dage. Så kan eleverne prøve at lave aftaler med to steder.

Det kan være en god idé, hvis skolen prioriterer, at du som lærer får tid til at besøge nogle af de elever, som har størst behov derfor.

Tekst (1/2/3)

2.1 - Eleverne undersøger spørgsmål, mens de er i praktik

Udover oplevelsen i sig selv, så skal skolen også arbejde med en efterbehandling af erhvervspraktikken. Derfor er det en god ide, hvis eleverne eksempelvis får til opgave at forberede en kort fremlæggelse for klassen. 

Eleverne skal derfor huske at indsamle materiale undervejs i form af f.eks. billeder, video og noter. Eleverne skal huske altid at få tilladelse til at tage billeder på en arbejdsplads. Der kan være fortrolige ting, som ikke må fotograferes. 

Eleverne kan forholde sig løbende til spørgsmålene herunder, mens de er ude i praktikken. Del linket med klassen som en opgave via jeres læringsplatform eller andet.

Tip: Aftal om de også skal arbejde på præsentationen i løbet af praktikugen, eller om de får tid i skolen, når de kommer tilbage.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Herunder kan I se 3 eksempler på hvad andre elever, har fortalt om deres oplevelse med erhvervspraktik:

Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/xVWpsbAFQ5E?si=8TDsHWzMdBVl8GpI" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/8HdF8Q46VvE?si=6QEBDhA7kGaKB3pM" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/1xIFJhrUEGo?si=aoTytv0G4DOBFz1p" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Efter

Tekst (1/2/3)

Afsæt eksempelvis tid til, at eleverne præsenterer deres praktiksted og erfaringer fra praktikken, drøfter refleksionsspørgsmål eller undersøger uddannelsesveje i virksomheden.

Tekst (1/2/3)

3.1 - Elevfremlæggelse om erhvervspraktik

2-3 lektioner. 5 minutter pr. elev

For at eleverne bearbejder deres egen oplevelse og udbytte af erhvervspraktik, så er det en god ide, at de laver en kort fremlæggelse for klassen. På den måde får de et indblik i hinandens forskellige oplevelser. 

Afsæt 5 minutter pr. elev til deres fremlæggelse. Eleverne kan lave deres fremlæggelse ud fra deres oplevelse, indsamlede billeder/video og spørgsmålene fra tidligere i punkt 2.1.

Du kan også vælge at inddele klassen i mindre grupper, hvor eleverne på skift fremlægger for hinanden, så det tager kortere tid, men giver mindre indblik i alles oplevelser.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

3.2 - Yngre årgang interviewer ældre om erhvervspraktik

1 lektion

Det kan være en god ide at planlægge, at årgangen under interviewer eleverne om deres oplevelse med erhvervspraktik, så de på den måde får en forforståelse for erhvervspraktik, inden de selv skal afsted året efter. 

Lav en aftale med lærerne på årgangen under om hvordan det skal foregå.

Den yngre årgang kan have til opgave, at redigere en video eller podcast om klassens oplevelser med erhvervspraktik, som herefter kan deles med forældrene som afslutning på erhvervspraktikken.

De kan følge vejledningen på siden her:

 

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Centreret
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

3.3 - Spørgeskema til både eleverne og lærer om oplevelsen

15 minutter

Tekst (1/2/3)

3.3.1 - Spørgeskema til elever om oplevelsen

Når eleverne har fremlagt, vil vi som afslutning sætte meget pris på en kort tilbagemelding fra dem om deres oplevelse med erhvervspraktik via følgende spørgeskema til elever.

Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Screenshot af spørgeskema til elev om erhvervspraktik
Tekst (1/2/3)

3.3.2 - Spørgeskema til lærer om oplevelsen

Vi vil ved samme lejlighed også meget gerne høre din tilbagemelding som lærer, så vi kan tilpasse og forbedre fremadrettet til andre lærere.

Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Screenshot af spørgeskema til lærer om erhvervspraktik
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Mark Skiffard

Praktikguide

Erhvervspraktik for 7. - 10. Hele klasser.

Mail: masks@aarhus.dk Mobil: 2384 3533 LinkedIn

Tekst (1/2/3)

Kontakt mig angående:  

Skoler: Hjælp til den obligatoriske erhvervspraktik for hele klasser fra 7. - 10. årgang. Både almen og specialklasser.

Virksomheder: Hvis I gerne vil indgå i officielt samarbejde med Aarhus Kommunes om at tilbyde erhvervspraktik.

 

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Tekst (1/2/3)

Som praktikguide arbejder jeg med den obligatoriske erhvervspraktik for hele klasser i almen og special.

Jeg understøtter skoler i at anvende tilbuddene i Aarhus Kommunes officielle praktikbank, så eleverne kan matches med de relevante virksomheder og dermed sikre en god oplevelse for begge parter. 

Jeg tager gerne ud til jeres klasser og introducerer eleverne for formålet med den obligatoriske erhvervspraktik. Herunder anvendelsen af sitet og hele opstartsprocessen med at få søgt efter relevante erhvervspraktikpladser samt elevernes tilgang i kontakten til virksomheden.