Appetizer (1)
Alt du skal vide om at komme i erhvervspraktik!
Image on the right

Du skal 5 dage i erhvervspraktik!

Hvad er erhvervspraktik, hvorfor og hvordan gør jeg?

Alt det får du svar på herunder.

Venstre
Appetizer Image
Tekst (1/2/3)

Om erhvervspraktik

Erhvervspraktikken giver dig mulighed for at få indtryk af arbejdslivet og hverdagen på en arbejdsplads. Du kan få indsigt i forskellige arbejdsfunktioner og arbejdsopgaver i den virksomhed, hvor du kommer i praktik.

Gennem din erhvervspraktik kan du møde medarbejdere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde og få inspiration til hvad du skal efter folkeskolen.

De erfaringer og oplevelser du får i praktikken kan også lære dig om dine styrker og kompetencer.

Man skal i erhvervspraktik i 5 dage i alt fra skoleåret 2025-2026, men det kan være forskelligt om virksomheder kan tilbyde det. Nogle tilbyder f.eks. kun 2 dage. Så kan man prøve at lave aftaler med to steder.

Hvert år er ca. 3.000 skoleelever i erhvervspraktik i Aarhus Kommune. Herunder kan du læse lidt om deres oplevelser og deres tips til dig.

Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/yJzYFJhlQcs?si=5hrJw2L13w3He88R" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Tekst (1/2/3)

Det var fedt at prøve noget andet end bare at være i normal skole. Det var fedt at være i et køkken og se hvordan det fungerede. -Café

Se flere citater

Min erhvervspraktik har været rigtig spændende, men også rigtig hyggelig. Jeg skulle sætte varer på plads, stå ved kassen og rengøre. -Tankstation

Chefen var meget sød og hjalp til da jeg gik i stå og jeg kunne bare spørge om alt. -Butik

Jeg lavede lidt forskelligt. Jeg var både lidt en flue på væggen og arbejdede i køkkenet. Det var rart at lave nogle forskellige ting og opleve det at have et arbejde. Til andre der skal i praktik på et plejehjem ville jeg nok sige at de skal huske at tale højt for ikke alle gamle hører lige godt. -Plejehjem

Vi skulle se operationer og ekkoundersøgelser og følge med i livet som kardiologi. -Hospital

Det er meget fedt fordi det er bedre end skole og der er noget at lave. -Mekaniker

Det var virkeligt hyggeligt og jeg vil anbefale det til andre skoleelever. -Bager

At det er dejligt at ikke at man ikke skal bruge sin hjerne så meget men lave noget med hænderne. -Tømrer

Jeg syntes et godt råd ville være at tænke over at komme i praktik et sted hvor man faktisk kan lave noget så man ikke bare skal sidde og kigge på. -Butik

Jeg har virkelig haft en god uge og jeg glæde mig hver dag til at komme derhen. -Hotel

Du får lov til at gå rundt på en byggeplads og se på alting, og der er altid nogen der har kage med. Det jeg husker bedst er hvor imødekommende og og venlige de alle er derude. Man skal vide at det er hyggeligt at gå i erhvervspraktik. -Byggeplads

Tekst (1/2/3)

Der var hunde og katte som skulle opereres og de kom i fuld narkose og så blev der opereret. Der var lidt meget blod og var lidt voldsomt, men også spænende. Så hvis du godt kan tåle at se blod og synes det er spænende at se hvordan man hjælper dyrene med at få det bedre, kan jeg helt klart anbefale det. -Dyrlæge

Se flere citater

Min bedste oplevelse i praktik var nok da jeg skulle køre ud og aflevere mad til et håndboldevent fordi at jeg synes det var en sjov oplevelse. Jeg synes at andre skoleelever der skal praktik skal gå ind med en god indstilling fordi så skal man nok få en god uge. -Cateringfirma

Det var en god oplevelse, fordi jeg skulle lave præcis det samme som de uddannede medarbejdere. Dvs. at jeg også skulle lave det sure arbejde. Støvsuge, tørre af og sætte ting på plads. -Fitnesscenter

Jeg husker meget godt da jeg skulle køre i maskiner og køre med sand. Andre skoleelever skal vide at det nok er sjovere end de tror. -Gartner

Jeg synes helt klart at det var fedest at jeg også selv fik lov til at prøve de forskellige redskaber og at patienterne var meget snakkesaglige. Derfor ville de gerne fortælle om deres oplevelser i forhold til deres skade og hvorfor de genoptræner. Andre skoleelever skal helt sikkert vide at det er okay at spørger om man må noget, for det kan være nogle ret kedelige dage hvis man laver noget man ikke har lyst til. Derfor så bare spørg. -Fysioterapeut

Det var mega fedt lige at prøve at få lov til hvordan det er med arbejdslivet. Jeg skulle hjælpe med at hænge nye varer op og sorter efter str. og farver, det var også mega sjovt. Det var også virkeligt fedt at prøve at hjælpe sine kunder så godt man kunne, for at opnå en god kundeservice. -Butik

Man møder meget tidligt. Jeg husker jeg har sat varer på plads og hjulpet en hel masse kunder. Kollegaerne var vildt søde og virkede til at have et godt fælleskab. -Butik

Tekst (1/2/3)

Jeg havde en god uge, hvor jeg fik prøvet hvordan det er at have et arbejde. Det var sjovt og spændende, jeg var både i cafeen de har i butikken og til nogle møder. jeg lærte en helt masse spændende ting og var glad for at det var det sted jeg valgte. -Museum

Se flere citater

Kom 10 minutter før tid det sætter de meget pris på. -Butik

At være i praktik er meget sjovt fordi at du kan få lov at prøve kræfter af med mange af de forskellige ting inden for bilbranchen. Så hvis du er lidt i tvivl om hvor du skal i praktik, hvis du interesserer dig for biler så tjek det ud. Det var derfor jeg selv valgte netop det sted, fordi at jeg vidste det skulle være noget med biler, men både salg, klargøring og ren mekanisk. -Mekaniker

Det var meget hyggeligt at være i vuggestue, Man fik lov til at være meget fysisk med til tingene og man stod ikke bare og kiggede så det var mega fedt. det var nogle rigtigt søde mennesker. -Vuggestue

Jeg lavede lidt forskelligt. Alt fra at lege med børn til at hjælpe dem med at spise osv. Noget man skal vide om at være i praktik er at det kan være hårdt. Man er hele tiden aktiv og i gang. -Børnehave

Det var meget fedt at prøve noget andet end at være i skole, og det var også meget fedt at møde/snakke med mange mennesker der havde en stor fælles interesse. Det var også godt at se hvad man kan lave efter man er færdig med skolen. -Idrætscenter

Min anbefaling til andre, der skal i praktik er at man bare skal springe ud i det. Man skal nok bruge lidt tid på at finde et sted man tænker kunne være fedt, men det er det hele værd, hvis man ender et godt sted. -Café

Et godt råd til dig hvis du vil have erhvervspraktik i butik er, at du skal altid være smilende og være ordentlig mod de kunder du tager imod og møder. -Butik

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Overblik

De fleste skoler planlægger med en uges erhvervspraktik i 8. eller 9. klasse, men du må gerne lave aftaler med din skole om at komme afsted flere gange end det, hvis du gerne vil.

Søg erhvervspraktik i god tid. 

Nogle får en aftale i første forsøg. Andre får flere afslag eller hører slet ikke noget tilbage, før det endelig lykkes.

Start derfor gerne 8 uger før du skal afsted.

Dokumentliste (1/2/3)
Title
Før

Din lærer introducerer dig for, hvad erhvervspraktik er og hvornår du kan komme afsted.

Materiale
Litteraturforslag
1.1 - Sådan skal du gøre det hele
Litteraturforslag
1.2.1 - Hvad kender du selv til?
Litteraturforslag
1.2.2 - Få hjælp af dine forældre
Litteraturforslag
1.2.3 - Oversigt over alle 60.000 virksomheder i Aarhus Kommune
Litteraturforslag
1.2.4 - Se de 300+ officielle tilbud vi har samlet
Litteraturforslag
1.3 - Skriv din ansøgning
Litteraturforslag
1.4 - Registrer din praktikaftale i Uno Ung
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Under

Udover at få selve oplevelsen med erhvervspraktikken skal du måske interviewe en medarbejder, lave en præsentation af virksomheden, tage billeder af arbejdsopgaver eller skrive logbog. Spørg din lærer om hvad din opgave er.

Materiale
Litteraturforslag
2.1 - Spørgsmål du kan undersøge, mens du er i praktik.
Dokumentliste (1/2/3)
Title
Efter

Når du har været i erhvervspraktik, kan du bruge de billeder, videoer og noter, som du har taget, mens du var i erhvervspraktik til en fremlæggelse samt give en kort tilbagemelding om din oplevelse.

Materiale
Litteraturforslag
3.1 - Fremlæggelse om din erhvervspraktik.
Litteraturforslag
3.2 - Yngre årgang interviewer jer om erhvervspraktik
Litteraturforslag
3.3 - Spørgeskema til dig om din oplevelse
Tekst (1/2/3)

Nedenfor uddybes de enkelte punkter til Før, Under og Efter erhvervspraktik.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Før

Begynd gerne processen 8 uger før du skal i erhvervspraktik.

Erfaringen fra mange skoler er, at det godt kan tage tid, før man har fundet et sted. 

Nogle får en aftale i første forsøg og andre må gennem flere afslag, før det lykkes. Jo tættere på deadline, jo sværere bliver det at lave aftaler.

Tekst (1/2/3)

1.1 - Sådan skal du gøre det hele

Du kan finde en virksomhed på flere måder. 

Flowdiagrammet her, forklarer hvordan du kan gribe det hele an.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Centreret
Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Billede af flowdiagram, der forklarer processen med at finde erhvervspraktik
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.2 - Sådan kan du finde et praktiksted

Du kan finde en virksomhed på flere måder. 

Herunder finder du hjælp til 4 måder at gribe det an på.

Tekst (1/2/3)

1.2.1 - Hvad kender du selv til?

Måske har du allerede en god idé om, hvad du gerne vil. 

Hvis ikke, så kan du høre mere om, hvad det vil sige at arbejde indenfor en lang række fag i videoerne 'Det fede ved mit fag'. Måske kan det give dig en idé om, hvad du gerne vil prøve.

Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Gourmetslagter</span>
</summary>
<p>
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/nbUN24DmeCE?si=4RczPED7_tnL8MLx" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Teknisk isolatør</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/usbDpTwuukU?si=7sVauPX-Gjr0MOdc" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Klejnsmed</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Jjpk0EpeR9E?si=xcNq4csDj1t_FW-k" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Personvognsmekaniker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/pelGUFb5kIU?si=PdoYcTWv3ygtfoei" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Gulvlægger</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Zc1Ka0oPRzw?si=MUQfb-0SNmLioyaN" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Detailhandel</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/48AbZgk39FA?si=fQVB-ZU_mXSqEPIN" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">VVS-Energispecialist</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/yzt4bMR-xoM?si=C0gqnZgxffFYAYST" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Autolakerer</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Xo5BxCRjXKk?si=iylFHFaIQzvjIiXn" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Tømrer</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/wmSgpe4GPow?si=45JGk9v5lLOCa590" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Glarmester</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/dAmNCbNa9qo?si=ZJuSE0RJC6GYBviY" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Cater</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/nLfFn5scf_w?si=usH7x1y1gkUOkNcr" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Bager</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/VGC9TWp4HLo?si=f9BWal1aiaw7nFfU" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Automatiktekniker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/C1-i8VO_rWs?si=PeZDp9BbxPxBjZND" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Møbelpolstrer</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/3O4fTgW4i_E?si=oEnWWTXfyllaK9n6" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Kok</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/NZ5-jSZpZAk?si=xLilkx2AoznL-y0A" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Møbelsnedker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/3km2ndj8BYw?si=6Yu39kUo9uZk6lJX" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Mediegrafiker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/5D4VKA0GqF0?si=TsiKdVv3tw3usYV5" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Bygningsstruktør</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/pWs_Npmu0v0?si=ZAG0skV4VjYwXtxd" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Anlægsgartner</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/KseJF8uTjms?si=em-Cbs0bXWAE2QE2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Flisemurer</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/1wsQewxhWoQ?si=dD8ja53tGppLW7ZW" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Tagdækker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/M5jy6baUzpA?si=IK6-q2NVnuFwpKOL" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Ernæringsassistent</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/BsXp9-JoI4o?si=HRlYHVsU6g74x74f" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Bygningssnedker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/wiXnqdH-KCI?si=SSWrCdPrGk_pBrez" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Konditor</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fGPfNVV6GHg?si=E4t9GEhCkVvZJOlV" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Anlægsstruktør</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/_GuO6cqMoaQ?si=_YSuZ9GthXOIj0Jg" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Tjener</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/9DODMscWBTo?si=qc6Lf3-V1cSW8ruH" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Karrosseritekniker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/JW371Rnajhg?si=X5Y3T1zTKBv0zy-2" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Frisør</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/wDIPBX3l_fE?si=HWUCMOsmXmpyX8FN" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Bygningsmaler</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/G6piGXMlXjQ?si=6A03u3vzhzxagAup" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Tækkemand</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fUIBZEX3PKo?si=JtGpWGTkn-6sktmm" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Grafisk tekniker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/qY5SdCbBcjk?si=hVHNOQpsgHgG_PgJ" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">SOSU</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/QAHuvg1JdwQ?si=vJa5Z3BCsNSXzkRm" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Elektriker</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/dG-4Um8eh6U?si=jekU5EDVRm3iIZ4o" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Kode (1/2)
<details>
<summary>
<span class="icon">Brolægger</span>
</summary>
<p>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ngUdWTl9mXI?si=lGl6HUT7FE1JC9oe" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

</div>
</p>
</details>
Tekst (1/2/3)

1.2.1 - Få hjælp af dine forældre

Tal med dine forældre om de kan hjælpe dig. 

Måske kan du komme i erhvervspraktik på deres arbejdsplads?

Har I andre blandt familie eller venner, som arbejder med noget spændende, du godt kunne tænke dig at vide mere om?

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Billede af elev og forældre
Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.2.2 - Oversigt over alle 60.000 virksomheder i Aarhus Kommune

Du kan bruge oversigten her til at finde navnene på de virksomheder, som er tæt på, hvor du bor eller som arbejder med en branche, som du synes er spændende.

Når du har fundet en interessant virksomhed, skal du selv søge efter deres kontaktoplysninger på virksomhedens egen website. 

På den måde kan du måske selv finde og komme i kontakt med en virksomhed, som er interessant for dig og spørge dem om, de kan have dig i erhvervspraktik.

Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Regneark med 60.000 virksomheder i Aarhus Kommune
Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Tekst (1/2/3)

1.2.3 - Se de 300+ officielle tilbud vi har samlet

Vi har lavet aftaler med en lang række virksomheder, som vi ved gerne vil tilbyde erhvervspraktik, hvis de har mulighed for det.

Du kan filtrere din søgning på: 

Branche, Interesseområde, Postnummer og By samt Virksomhed.

På hver opslag har virksomhederne skrevet lidt om dem selv og hvordan de gerne vil kontaktes af dig.

Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Find Erhvervspraktik
Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.3 - Skriv din ansøgning

  1. Udvælg 3 virksomheder, som du kunne være interesseret i.
  2. Skriv en god ansøgning til din 1. prioritet.
  3. Send den første ansøgning afsted fra din private e-mailadresse eller print den ud og aflever personligt. 

Følg forslagene i guiden her og omskriv som du vil.

Hvis den første virksomhed ikke kan tilbyde en praktikplads, eller ikke har svaret inden for f.eks. en uge, så tilpas ansøgningen, og send til den næste på din liste, samt gør en 4. prioritet klar. 

Processen gentages, til du forhåbentligt har fået en aftale, så start i god tid.

Nogle elever får hurtigt en praktikplads og andre må gennem flere ansøgninger, før det lykkes. Det er helt normalt. Spørg din lærer om hjælp, hvis du har brug for det.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Billede af skoleelever, der arbejder på ansøgninger.
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

1.4 - Registrer din praktikaftale i Uno Ung

Når du har lavet en aftale med et sted om, at du må komme i erhvervspraktik hos dem, så skal du også registrere aftalen i Uno Ung.

Følg guiden her:

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Billede (1/2/3)
Tilsluttet
Image
Screenshot af Uno Ung
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Under

Man skal i erhvervspraktik i 5 dage i alt, men det kan være forskelligt om virksomheder kan tilbyde det. Nogle tilbyder f.eks. kun 2 dage. Så kan man prøve at lave aftaler med to steder.

Tænk over hvad du selv kan gøre for, at det bliver en god oplevelse.

  • Vær taknemlig for at en virksomhed har valgt at bruge tid på at modtage dig og sørg for altid at møde i ekstra god tid.
  • Giv hurtigt besked til din kontaktperson hvis du bliver forsinket.
  • Hvis du bliver syg, skal du give både virksomheden og skolen besked.

Udover at få selve oplevelsen med erhvervspraktikken skal du måske interviewe en medarbejder, lave en præsentation af virksomheden, tage billeder af arbejdsopgaver eller skrive logbog. 

Spørg din lærer om hvad din opgave er.

Tekst (1/2/3)

2.1 - Spørgsmål du kan undersøge, mens du er i praktik

Udover oplevelsen i sig selv, så kan du indsamle materiale undervejs i form af f.eks. billeder, video og noter til din fremlæggelse om erhvervspraktik tilbage på skolen.

Husk altid at få tilladelse til at tage billeder på en arbejdsplads. Der kan være fortrolige ting, som ikke må fotograferes. 

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Herunder kan du se 3 eksempler på hvad andre elever, har fortalt om deres oplevelse med erhvervspraktik:

Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/xVWpsbAFQ5E?si=8TDsHWzMdBVl8GpI" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/8HdF8Q46VvE?si=6QEBDhA7kGaKB3pM" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Kode (1/2)
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/1xIFJhrUEGo?si=aoTytv0G4DOBFz1p" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

Uddybning af Efter

Når du har været i erhvervspraktik, så skal du efterbehandle din oplevelse. Din lærer fortæller hvad jeres opgave er.

Det kan være I skal fremlægge om jeres oplevelser for klassen eller interviewes af den yngre årgang, så de også ved lidt om hvad erhvervspraktik, er for noget.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

3.1 - Fremlæggelse om din erhvervspraktik

Brug spørgsmålene fra 2.1 - Spørgsmål du kan undersøge, mens du er i praktik, dine billeder og videoer til at lave en god fremlæggelse om din oplevelse med erhvervspraktik.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

3.2 - Yngre årgang interviewer jer om erhvervspraktik

Måske får den yngre årgang til opgave at interviewe jer om jeres oplevelser med erhvervspraktik.

Spacer (1/2/3)
Lille
Tekst (1/2/3)

3.3 - Spørgeskema om oplevelsen

Når du har fremlagt, vil vi som afslutning sætte meget pris på en kort tilbagemelding fra dig om din oplevelse med erhvervspraktik via følgende spørgeskema.

Spacer (1/2/3)
Lille
Knap (1/2/3)
Billede (1/2/3)
Afbrudt
Image
Screenshot af spørgeskema til elev om erhvervspraktik
Spacer (1/2/3)
Lille