Hvorfor Uddannelse & Job?
- en vej til udsyn mod arbejdsliv
Uddannelse & Job er et obligatorisk emne i skolen fra 0.- 9. klasse, hvor eleverne lærer om uddannelses- og arbejdsliv og lærer at forstå sig selv i denne kontekst. Det er med til at skabe erfaringer omkring uddannelse, arbejde og hvordan det hænger sammen med resten af livet. Det skaber også et grundlag for en sammenhæng mellem erfaringer og så det at forstå sig selv i forhold til erfaringerne.
Når børn og unge møder en mangfoldighed af uddannelses- og jobmuligheder udvides deres forestillinger om muligheder - både muligheder i verden, men også muligheder i forhold til dem selv.
Ved at arbejde systematisk med Uddannelse & Job fra 0.-9. klasse lærer eleverne noget om uddannelser og arbejdslivet i løbet af hele deres skoletid. Sammen med fx brobygning, erhvervspraktik og vejledning giver det eleverne indsigt i og udsyn mod arbejdsliv – også inden de selv overhovedet skal tage stilling til, hvilken vej de gerne vil gå.
Når eleverne kommer til 9. eller 10. klasse, hvor de selv skal træffe nogle uddannelsesrelaterede valg, har de gennem skoletiden fået erfaringer og viden, de kan basere deres valg på og dermed forhåbentlig træffe valg på et bedre grundlag.
Ni kendetegn for god karrierelæring i skolen
På baggrund af dansk og international forskning fremkommer 9 kendetegn for kvalitet i uddannelsesvejledning og karrierelæring i skolen.
Kendetegnene bygger på en forståelse af, at børn og unge for at kunne træffe gode valg skal have konkrete erfaringer med uddannelse og arbejde, og at de reflekterer over disse erfaringer og bliver klogere på sig selv og deres omverden.
- En synlig og sammenhængende plan
- Karrierelæring finder sted på alle klassetrin
- Karrierelæring (og uddannelsesvejledning) skaber nysgerrighed og udvider elevernes horisonter
- Skolen inviterer forskellige arbejdspladser og medarbejdere/selvstændige ind i skolen
- Elever oplever arbejdspladser og gør sig erfaringer med arbejde
- Elever opdager, oplever og drøfter uddannelser
- Elever får information og viden om uddannelser og arbejdsmarked
- Elever har adgang til professionel uddannelses- og erhvervsvejledning
- Adresserer diversitet og personlige behov for vejledning hos elevgruppen
Hvordan kommer I igang med et Årshjul?
Når I skal udvikle jeres eget Årshjul for Udsyn mod Arbejdsliv - Uddannelse og Job kræver det en fælles indsats, koordinering på tværs af årgange og ledelsesmæssige prioritering og opbakning.
I kan hente inspiration i nedenstående fremgangsmåde:
- Formuler jeres formål med at arbejde med Udsyn mod Arbejdsliv
- Undersøg hvad I gør allerede og vurder om der kan justeres på eksisterende aktiviteter, så de adresserer Uddannelse og job
- Fastlæg fx minimum én aktivitet pr. klassetrin
- Overvej sammenhæng til fag eller selvstændige aktiviteter
- HUSK: sammenhæng til øvrige årgange
- Indlæg tid til for- og efterbehandling
- Brug jeres lokalområde
- Husk erhvervspraktikken
- Lav en fast plan for arbejdet før, under og efter, så den enkelte lærer ikke selv skal lave en plan (brug lærerguiden)
- Involver tilstødende årgange
- Indlæg tid til for- og efterbehandling af obligatoriske vejledningsaktiviteter
- Koordiner og samarbejd med jeres UU-vejleder
Skabelon til Årshjul
Her finder I en skabelon til jeres arbejde med at udvikle et årshjul for Uddannelse og job.
Ved at arbejde med et samlet årshjul fra 0.-9. klasse kan I skabe progression gennem skoletiden og en systematik i jeres arbejde, som kan være med til at sikre at eleverne møder en mangfoldighed af arbejdsliv.
Hjælp til Årshjul
Har I brug for sparring på eller inspiration til hvordan I kan opbygge et årshjul for Uddannelse & Job fra 0.-9. klasse?
Eller sparring på hvordan I kan inddrage det lokale erhvervsliv i jeres Årshjul?