Matematik og madspild i supermarkedet
Skal dine elever have indblik i madspild i supermarkedet? Og bruge matematik i en virkelighedskontekst? Og have indsigt i nogle af de arbejdsopgaver, som er i supermarkedet?
I forløbet:
Hvad koster det og hvorfor står det der?
Skal dine elever (3.-4. kl.) have indblik i detailhandel og hvad man laver i et supermarked? Gennem forløbet for eleverne kendskab til varernes forskellige priser, og hvorfor prisen kan variere? De ser, hvordan varer placeres i en butik. De får indsigt i nogle af de jobfunktioner, der knytter sig til detailhandel. Og måske skal de besøge jeres lokale supermarked og møde nogle af butikkens medarbejdere?
Pap, plast og personer i butikken
Skal dine elever (0.-2. klasse) finde ud af hvor mælken kommer fra, hvordan den kommer i kartonen og ud i butikken? Skal de lære hvordan emballage ser ud (pap/plast), hvordan butikken håndterer pap og plast og hvem der arbejder i en butik? Og måske skal de også besøge jeres lokale supermarked.
Forløbet er et undervisningsmateriale, som I selv gennemfører og planlægger. I materialet er der en udførlig vejledning til hvordan I selv arrangerer et besøg i supermarkedet.
Undervisningsmaterialet består af:
Minipraktik - planlæg selv
Skal dine elever i praktik i 6. eller 7. klasse og dermed få konkrete erfaringer med arbejdslivet? Her finder du materialer til selv at arrangere minipraktik for dine elever
Minipraktik er to sammenhængende dage, hvor eleverne er i praktik i parvis eller mindre grupper hos lokale virksomheder. Med Minipraktik får eleverne mulighed for at undersøge og få et indblik i arbejdslivet indenfor et bredt udvalg af fag og brancher - det kan inspirere eleverne til deres obligatoriske erhvervspraktik senere.
Industritekniker - når millimeter tæller
Skal dine elever(8.-9. kl.) have indblik i, hvem der fremstiller, reparerer og vedligeholder mange af de dele, der får verden til at køre rundt. Præcision og produktion er to nøglebegreber for en industritekniker.
En industritekniker arbejder med at lave metaldele og maskindele – ofte meget præcise ting, som skal passe helt nøjagtigt. De bruger store maskiner og computere til at skære, bore, dreje og fræse i metal. Det kan fx være dele til biler, vindmøller, robotter eller flymotorer.
Børnehaven som arbejdsplads
Hvad laver en pædagog egentlig? I forløbet får eleverne indsigt i det pædagogiske arbejdsområde, når I skal besøge jeres lokale børnehave og sammen med pædagoger og pædagogiske assistenter lave en aktivitet for nogle af de ældste børnehavebørn.
Alle børn kender pædagoer - de har mødt dem i vuggestuen, børnehaven, i skolen og SFO'en. Men ved de egentlig hvad en pædagog eller pædagogisk assistent laver og hvilke faglighed, der ligger bag?
I forløbet kommer eleverne omkring nogle af de kendetegn, der er ved det pædagogiske fagområde fx:
Kirken som arbejdsplads
Hvem mon arbejder i kirken? Når vi besøger en kirke, ser vi ikke bare et flot rum med bænke, lys og et stort orgel. Der er også mennesker, der arbejder i kirken og hjælper med, at alt fungerer.
Folkekirken har mere end 12.000 medarbejdere med mange forskellige kompetencer fra musikalske, administrative, pædagogiske til dem med grønne fingre.
I skal besøge jeres lokale kirke og møde kirkens forskellige medarbejdere og oplever den mangfoldighed, som folkekirkens medarbejdere udgør.
Hvem arbejder i kirken?
Køn og uddannelsesvalg i børnehøjde
Kan man være mekaniker, når man er pige og frisør, når man er dreng? Vidste du at børns forestillinger om køn og uddannelse dannes i 5-7. års alderen? Og at disse forestillinger hænger ved og påvirker hele vejen gennem opvæksten og til endeligt valg af uddannelse træffes, når den unge er i 20’erne. Stereotype kønsforestillinger og et meget kønsopdelt arbejdsmarked kan forhindre den enkelte i at udfolde sit potentiale.
Job- og karrierecafé
Skal dine elever (8.-10.kl.) inspireres og høre om forskellige job og uddannelser? Inviter forældrene til at fortælle om deres job og vejen dertil. Forældre er en god kilde til at give børn og unge indsigt i forskellige uddannelses- og jobmuligheder, karriereveje og tanker om job og uddannelse.
Sara og Monopolet
Må man selv lukke en butik, når man er 16 år? Hvor meget må man løfte på arbejdet? Hvad er reglerne egentlig på arbejdsmarkedet?
I denne udgave af Sara og Monopolet giver 6 dilemmaer eleverne mulighed for at blive klogere på og diskutere reglerne på arbejdsmarkedet, når man er ung. Hermed får eleverne indsigt i reglerne for unge på arbejdsmarkedet og får mulighed for selv at forholde sig til forskellige dilemmaer.