Det mobile støbeværksted
Hvad kan man egentlig lave af beton? Og hvem arbejder med beton? Skal dine elever i 7. eller 8. klasse prøve at arbejde med beton og støbe deres eget produkt?
Betonarbejde benyttes i flere brancher og vi er omgivet i beton – både der hvor vi træder og forskellige steder omkring os. Det er ofte struktører, som laver trapper, broer, betonelementer til byggeri og meget andet.
Praktisk uv.forløb - juniormesterlære
Elever i juniormesterlære skal som udgangspunkt i praktik i en virksomhed. Hvis en elev ønsker at kommer i juniormesterlære, men:
- ikke har en godkendt praktikaftale med en virksomhed eller
- specifikt ønsker at tilrettelægge juniormesterlæren med deltagelse i praktisk undervisningsforløb én dag om uge i stedet for praktik i en virksomhed
Så skal eleven tilmeldes det praktiske undervisningsforløb senest d. 30. september 2025
Industritekniker - når millimeter tæller
Skal dine elever(8.-9. kl.) have indblik i, hvem der fremstiller, reparerer og vedligeholder mange af de dele, der får verden til at køre rundt. Præcision og produktion er to nøglebegreber for en industritekniker.
En industritekniker arbejder med at lave metaldele og maskindele – ofte meget præcise ting, som skal passe helt nøjagtigt. De bruger store maskiner og computere til at skære, bore, dreje og fræse i metal. Det kan fx være dele til biler, vindmøller, robotter eller flymotorer.
Maritime Elevdage – klog på karriere til søs
Det maritime handler om alt det, der foregår på og omkring havet – fra skibsfart og havne til teknik, miljø og transport. Det er en verden med mange job- og uddannelsesmuligheder, hvor man både kan bruge hænder og hoved. Giv dine elever en oplevelse med havets uddannelser, hvor de kan blive klogere på en karriere til søs og på land.
Virksomhedsbesøg 8.-10. klasse
Et virksomhedsbesøg er en mulighed for at komme ud af klasselokalet og opleve, hvordan arbejdslivet fungerer i virkeligheden. Det handler ikke kun om at få en rundvisning – det handler om at få indsigt i forskellige job, brancher og hverdagen på en rigtig arbejdsplads.
Virksomhedsbesøg – en smagsprøve på arbejdslivet
En dag som VVS-energispecialist
VVS er mere end toiletter, afløb og vandhaner. Skal dine elever (5.-8. kl) opleve bredden i VVS-faget? Skal de prøve nogle af de praktiske opgaver der knytter sig til faget og bl.a. arbejde med energi og med blik?
VVS-energispecialister er specialister i i hvordan man udnytter energi mest effektivt og kan udføre installationer af både traditionelle og vedvarende energikilder.
Blikkenslagere arbejder med matrialer som blik, zink, kobber og laver bl.a. tagrender, nedløbsrør, facader, tage og kviste.
Lokal erhvervsdag
Skal jeres elever (6.-9. kl.) møde flere virksomheder, fag og medarbejdere? Skal de have praktiske erfaringer med fag?
Lokal erhvervsdag foregår på skolen eller i jeres lokalområde. Vi arrangerer at lokale virksomheder deltager på dagen og laver stationer, hvor eleverne kan prøve praktiske opgaver.
Eleverne inddeles i mindre grupper og roterer mellem stationerne.
Power to X
Skal dine elever(8.-9. kl.) være med til at finde løsningerne på fremtidens grønne energi problematikker, så er Power to X forløbet lige noget for jer.
Her vil eleverne gennem relevant casearbejde og hands-on undersøgelser blive præsenteret for fremtidens problematikker i forhold til produktion af grøn energi og ikke mindst de problemer der opstår, når energien skal lagres og udnyttes så effektivt som muligt.
Det virtuelle skibsunivers
Skal dine elever have indsigt i den maritime verden? Vil I have besøg af rollemodeller fra Aarhus Maskinmesterskole og sammen opleve Det Virtuelle Skibsunivers?
Det virtuelle skibsunivers er en oplevelse, hvor dine elever med VR-briller kan træde ind, bevæge sig rundt, interagere og opleve, hvordan det er at arbejde i de maritime fag.
Hænder i jorden - tanker mod fremtiden
Skal dine elever have viden om fremtidens dyrkning? Skal de bygge deres eget minidrivhus?
Forløbet sætter fokus på hvordan vi fremadrettet skal dyrke grøntsager og planter – måske er det indendørs i 14 etager. Fremtidens dyrkning sætter fokus på udnyttelse af landbrugsjord, transport, lokal dyrkning mv – alle sammen elementer i forhold til klimapåvirkning.