Børnehaven som arbejdsplads
Hvad laver en pædagog egentlig? I forløbet får eleverne indsigt i det pædagogiske arbejdsområde, når I skal besøge jeres lokale børnehave og sammen med pædagoger og pædagogiske assistenter lave en aktivitet for nogle af de ældste børnehavebørn.
Alle børn kender pædagoer - de har mødt dem i vuggestuen, børnehaven, i skolen og SFO'en. Men ved de egentlig hvad en pædagog eller pædagogisk assistent laver og hvilke faglighed, der ligger bag?
I forløbet kommer eleverne omkring nogle af de kendetegn, der er ved det pædagogiske fagområde fx:
En dag som VVS-energispecialist
VVS er mere end toiletter, afløb og vandhaner. Skal dine elever (5.-8. kl) opleve bredden i VVS-faget? Skal de prøve nogle af de praktiske opgaver der knytter sig til faget og bl.a. arbejde med energi og med blik?
VVS-energispecialister er specialister i i hvordan man udnytter energi mest effektivt og kan udføre installationer af både traditionelle og vedvarende energikilder.
Blikkenslagere arbejder med matrialer som blik, zink, kobber og laver bl.a. tagrender, nedløbsrør, facader, tage og kviste.
Lokal erhvervsdag
Skal jeres elever (6.-9. kl.) møde flere virksomheder, fag og medarbejdere? Skal de have praktiske erfaringer med fag?
Lokal erhvervsdag foregår på skolen eller i jeres lokalområde. Vi arrangerer at lokale virksomheder deltager på dagen og laver stationer, hvor eleverne kan prøve praktiske opgaver.
Eleverne inddeles i mindre grupper og roterer mellem stationerne.
En dag som it-supporter
Fejlfinding, problemløsning og kundeservice er nøgleopgaver for en it-supporter. Skal dine elever (3.-6. klasse) selv prøve at fejlfinde, problemløse og yder kundeservice?
En dag som it-supporter foregår på jeres egen skole, hvor I får besøg af en underviser fra AARHUS TECH, som medbringer en række udstyr og materialer som eleverne skal arbejde med. Dagen er bygget op som et escape-room, hvor eleverne skal løse en række opgaver for til sidst at kunne åbne pengeskabet.
Online kursus - Uddannelse & Job for lærere
Uddannelse & job er et obligatorisk emne i skolen, som skal være en del af undervisningen gennem hele elevens skoleforløb fra 0. til 9. klasse. Emnet skal varetages af de lærere, der er tilknyttet en klasse. Uddannelse & Job kan integreres i undervisningen i fagene og kan tilrettelægges som tematiserede og tværfaglige forløb.
Kursets form
Madspecialisterne
Skal dine elever (6.-8. kl.) være madspecialister for en dag? Skal de parterer en kylling, lave deres egne grillpølser, lave pulled chicken, bage brød og lave surt til deres burger og hotdogs?
Madspecialisterne har fokus på tre mindre erhvervsuddannelser: Slagter, Smørrebrød/cater og Bager, som tapper ind i gastronomiverdenen med andre vinkler end hvad vi kender fra kokkefaget.
Robotoperatør
Skal dine elever (5.-6.kl.) arbejde med programmering, industrirobotter, fjernstyrede mikro-lastbiler, matematik og logistik på en spændende dag med AARHUS TECH.
I dette forløb får dine elever indblik i hvilke opgaver man møder, når man arbejder med IT, transport og logistik. På dagen atger eleverne "kørekort" til den fjernstyrede lastbil og bliver certificeret robotoperatør.
Plan(t) for regn
Vi kender alle de store mængder af vand, når det regner, de mange vandpytter og kloaker, som ikke kan håndtere regnmængderne. Men hvordan kan vi håndtere det? På forløbet skal dine elever (5.-6.kl.) arbejde som anlægsgartnere og anlægge et regnvandsbassin, der leder vandet derhen, hvor man gerne vil have det?
På forløbet Plan(t) for regn, skal eleverne på Jordbrugets Uddannelsescenter i grupper udtænke, designe og anlægge et regnvandsbassin. Et bassin som både skal være flot, miljøvenligt og skal lede vand derhen, hvor man ønsker det.
KAOS - Hvordan passer vi på kroppen?
Skal dine elever (5.-6. kl.) arbejde med sundhed, ernæring, sygdomsforebyggelse, empati og omsorg? Med udgangspunkt i en case om "Anders" får eleverne på en aktiv og undersøgende måde indsigt i SOSU-fagene.
Undervisningsdagen på SOSU Østjylland består forskellige aktiviteter, hvor eleverne skal afprøve og løse opgaver, der giver dem indsig i og kendskab til konkrete faglige opgaver som SOSU-assistent og SOSU-hjælper.
Forløbet og lærervejledningen er blevet opdateret efter erfaringer fra de mange klasser som deltog på forløbet i skoleåret 23-24.
Smed for en dag
Skal dine elever (5.-6.kl.) arbejde med metal i et rigtig smedeværksted? Skal de lære hvordan man kan producere i metal og producere et produkt til dem selv?
På AARHUS TECH skal eleverne arbejde i smedeværkstedet, hvor de guides af en faglært smed. De skal dreje gevind, bore i metal og fremstille et produkt, som de kan tage med hjem.