Skal dine elever (5.-6.kl.) arbejde med programmering, industrirobotter, fjernstyrede mikro-lastbiler, matematik og logistik på en spændende dag med AARHUS TECH.
I dette forløb får dine elever indblik i hvilke opgaver man møder, når man arbejder med IT, transport og logistik. På dagen atger eleverne "kørekort" til den fjernstyrede lastbil og bliver certificeret robotoperatør.
I kan forvente:
- at eleverne introduceres til det faglige område på en undersøgende og legende måde
- at eleverne gennem forskellige opgaver får mere viden om og indsigt i IT, transport og logistik
Forventninger til jer:
- at du og din klasse arbejder med den obligatoriske forberedelse, så eleverne har en forforståelse for det de skal arbejde med på AARHUS TECH (2 lektioner)
- at du og din klasse arbejder med den obligatoriske efterbehandling af forløbet, så eleverne får mulighed for at reflektere over forløbets indhold og det de har lært (2 lektioner)
- at du under besøget på AARHUS TECH har det pædagogiske ansvar og hjælper eleverne med at deltage i dagens program
- at du svarer på evalueringen af forløbet (sendes to dage efter forløbet)
Klik her og find Lærervejledning og materialer (lærervejledningen kommer i løbet af efteråret)
Forløbet er centralt finansieret fra Børn & Unge og er udviklet i et samarbejde mellem folkeskolelærere og faglærere fra AARHUS TECH
Befordring
Det må ikke være transporten der afholder jer fra at booke forløbet.
Derfor er det er muligt at få refusion for befordring med offentlig transport. Hvis jeres transporttid er uforholdsmæssig lang eller I skal skifte bus mange gange, så er det også muligt at få refusion for befordring med bus.
Se mere til højre under "Sted" - "Se flere detaljer"
Det gjorde det hele faktisk. Det var godt skruet sammen og eleverne fik rigtige meget "hands on". (Lærer, 6. kl. Kragelundskolen om hele forløbet)
Der var en fin rød tråd i det forberedende arbejde, selve besøget og efterbehandlingen. Den legende og eksperimenterende tilgang på selve dagen på Aarhus Tech fungerede også rigtigt fint for eleverne, der var meget motiverede. (Lærer, 6.kl., Solbjergskolen omhele forløbet)
God veksling mellem det praktisk og det mere teoretiske. Fedt at eleverne får en masse praktisk at arbejde med, både lastbiler og robotter. (Lærer, 5.kl. Hasle Skole om dagen på AARHUS TECH)
Fantastisk oplevelse. En meget venlig og yderst kompetent underviser. Eleverne var trygge ved ham og respekterede ham som deres chef denne dag. Meget positive tilbagemeldinger fra elever og nogle forældre. Tak! (Lærer, 5. kl. Beder Skole om dagen på AARHUS TECH)
Videoen til højre viser elever arbejde med Dobot og programmering (det er ikke altid programmeringen virker og så må man hjælpe lidt til)
Man kan ikke drømme om noget man ikke kender! Mange erhverv er ikke synlige for børn og unge og de har ikke kendskab til det konkrete indhold i arbejdslivet.
Når I som skole arbejder systematisk med Uddannelse & Job fra 0.-9. klasse, får eleverne mulighed for at undersøge og få erfaringer med et bredt udvalg af arbejde og uddannelse, med fag og brancher - det kan eleverne senere basere deres valg af uddannelse på.
De forskellige aktiviteter og forløb, som du finder på udsynmodarbejdsliv.dk giver mulighed for at få indsigt i det konkrte indhold i forskellige jobs og hvilke forskellige job- og uddannelsesmuligheder. Det kan være med til at skabe grundlaget for et informeret og selvstændigt uddannelsesvalg for den enkelte - både efter grundskolen og senere i livet.
Refusion opnås på denne måde:
- Faktura for transportudgifter videresendes via KMD OPUS til PUF, AZKSBCW (Pia Lützen).
- I kommentarfeltet SKAL påføres: skole og forløb, samt pulje 010.
HUSK: Faktura fra busselskabet skal sendes til egen skole.
Hvis der er spørgsmål: kontakt Erhvervsplaymaker Christina Højlund på chhokn@aarhus.dk eller mobil 4185 4000
Gratis for folkeskolerne i Aarhus Kommune.
Privat- og friskoler har en egenbetaling på kr. 3.500 - 4.000 afhængig af materialeudgifter
Forberedelse: 2 lektioner
Dagen på AARHUS TECH: kl. 9.30 - 13.30
Efterbehandling: 2 lektioner